Fingrar, pensel eller svamp?

När man ska applicera flytande foundation finns det tre sätt. Fingrar, pensel och svamp.

Med fingrarna är det lätt att applicera formulan, men om du har lätt för att bli röd kan de vara lite för hårdhänta, då är en mjuk svamp ett bättre alternativ. Jag använder bara fingrarna när jag sminkar mig själv. Det sägs att det finns en oskriven regel som säger att makeupartister inte får röra den de sminkar med fingrarna, men när jag följde den regeln och arbetade med en kvinna från Storbritannien skrattade hon bara och sa ”Use your fingers Johanna.” Så jag antar att det är upp till varje modell.



Svampen är bra därför att den lätt applicerar formulan i ansiktet samtidigt som du med en ren sida lätt kan fånga upp foundation där det blivit lite för mycket eller där du vill ha ett tunnare lager. Nackdelen är att du inte kan återanvända svampar och att de suger i sig mycket foundation när du ska applicera formulan, så både svampar och foundation kan gå åt i en rasande takt.

Penseln är bra då du vill applicera mycket eller tjock foundation i ett jämt lager. Nackdelen är att det kan bli lite randigt efter penselns strån, då brukar jag jämna ut formulan med en svamp eller bomullsrondell.

De flesta sminkmärken som säljer penslar säljer även foundationpenslar, den på bilden är från Sephora. Svampar kan du köpa i stort sett överallt där du kan köpa smink, exempelvis H & M.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0