Så lägger du en snygg bas!

En snygg bas är den främsta förutsättning för en snygg makeup, och det är så enkelt att få till! Så här gör jag:


•    Börja med att lägga en fuktgivande dagcreme och vänta gärna fem minuter tills den torkat in innan du fortsätter.
•    Det finns inget rätt eller fel när det gäller vad som ska komma först, concealer eller foundation. Testa och se vilket resultat som blir bäst med dina produkter. Det jag tycker funkar bäst är att först täcka över eventuella finnar med en concealer. Anledningen till att jag gör det är för att jag använder en concealer i en lite gulare nyans på röda blemmor och då vill jag kunna lägga en foundation i rätt hudton över den.
•    Sedan fortsätter jag med foundation. Jag har lite fräknar så när jag har fin hy låter jag gärna dem lysa genom makeupen, därför tunnar jag ut min foundation med ett serum.  Vill jag ha mer täckande resultat i exempelvis pannan använder jag foundation där som vanligt, utan att blanda ut den med serum.
•    Jag fortsätter med concealer runt ögonen, inte bara på mörka ringar utan även inne vid den inre ögonvrån och vid ögats yttervrå, samt vid näsvingarna. Det är ställen där vi ljusa svenskar ofta är lite rödare än vår vanliga hudton och där det kan behövas en mer täckande formula än foundation.

•    Efter det applicerar jag rouge strax under den högsta punken på mina kinder och en shading, det är en produkt som ser ut som ett matt mörkbrunt rouge, vilket framhäver skuggan av kindbenet. Den lägger jag lite lätt från örat och ner under den mest markerade delen av mina kindben. Ska jag gå ut då lägger jag även shading under hakan, vilket markerar käkbenet.
•    Sist avslutar jag med ett puder i samma färg som min hudton.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0